Renumele iei românești a depășit de mult granițele satului tradițional, ajungând un simbol al feminității recunoscut la nivel global. A fost o inspirație pentru Matisse, care I-a redat frumusețea în celebra pictură „La Blouse Roumaine”. Pânza lui Matisse a fost doar începutul transformării iei în tendință internațională în modă. Regina Maria a României a fost o susținătoare a stilului românesc, stil care l-a atras și pe Yeves Saint-Laurent, care a dus ia în lumina reflectoarelor de pe podiumurile de modă, de unde a mai făcut doar un pas către marile ecrane și ținutele vedetelor.
Așadar, după ce a fost o parte a costumului popular românesc, o manifestare a artei și a meșteșugului popular al broderiei, ia a părăsit liniștea rurală și s-a aventurat în „lumea largă” care, odată ce a descoperit-o nu a mai putut să o lase. bluzele universale ale țăranului român, s-au afirmat după o perioadă în care au stat, undeva, ascunse de lumea largă, au trecut cu îndrăzneală granițele satului, au pătruns în moda urbană, chic casual, în moda tinerilor și nu numai. Odată ce ia a ieșit pe străzile de „la oraș”, nu a fost mult până când a fost remarcată și de moda internațională. Nu doar că a fost remarcată, dar și-a și câștigat niște ambasadoare celebre care îi construiesc faima prin „leagănele” modei urbane moderne.
Ia se poate mândri că a îmbrăcat vedete ca Sharon Stone, Kate Moss, Katie Holmes, Jennifer Garner, surorile Kardashian, Halle Barry și lista poate continua cu o serie de alte „victime” celebre ale paparazzi surprinse purtând dintre cele mai variate modele ale iei românești.
Aprecierea internațională a bluzei populare românești ne-a făcut și pe noi să-i prețuim valoarea, să-i învățăm meșteșugul și să o folosim ca element de identitate. Din această prețuire pentru tradiția populară a fost organizată și o zi a iei românești, eveniment care se zbate să devină o tradiție în reprezentanțele diplomatice ale României din cele mai importante orașe ale lumii.
Chiar dacă popularitatea costumului popular românesc și implicit a iei, a crescut, meșteșugul tradițional al cusutului unor astfel de obiecte vestimentare se stinge odată cu bătrânii satelor care, nu mai reușesc să facă noile generații să se „îndrăgostească” de artă broderiei tradiționale. Salvarea vine din partea unor meșteșugari cu dragoste pentru tradiție care continuă tradiția, dar și din partea unor designeri ca Yves Sain-Laurent sau Jean Paul Gautier care au reușit să desprindă și să-și însușească meșteșugul satului românesc și să-l transpună în creații moderne, ducând ia la un cu totul alt nivel, ajutând-o astfel să-și câștige o poziție de top în modă actuală.