Gutuile – o cura potrivita in mijlocul toamnei

Gutuile – o cura potrivita in mijlocul toamnei

Gutuile –adevarate bogatii ale toamnei

La mijlocul toamnei, este bines a profiti de minunatiile pe care ti le rezerva si sa beneficiezi de incredibilele avantaje nutritionale pe care ti le aduc gutuile. Te ajuta sa te pregatesti din timp pentru anotimpul rece.

Denumite si „merele de aur” din bucataria bunicii, acestea sunt nline de vitamine si minerale, ele alunga primele simptome de raceala, fortifica organismul si actioneaza ca un puternic antioxidant. In compoturi, tarte sau magiun, ele pastreaza o aroma care ne face sa o tinem minte.

Cunoscute inca din vremurile stravechi


Rude apropiate cu merele si perele, gutuile isi au originile in regiunea Caucazului, in sud-vestul cald al Asiei. Sunt cunoscute inca din antichitate, iar in prezent, exista anumite indicii potrivit carora referirile din acea vreme la mere, aveau in vizor, de fapt, aceste fructe.
Fructe mari, foarte aromate, avand suculenta redusa, gust astringent si consistenta tare, gutuile sunt mai putin consumate ca atare si mai mult sub forma de preparate: compot, gem, dulceata,
Datorita importurilor de marmelada de provenienta portugheza ce explodasera prin secolul al XV-lea, cuvantul a intrat si in vocabularul britanicilor care savurau inca de pe atunci doua sortimente de „marmalade”: rosie si alba.

Proaspete sau prelucrate?

gutuile in copaci
Sursa: www.acsaiszeszfozde.wlap.hu

Atunci cand sunt gatite la temperaturi inalte, ele capata o culoare rosiatica, intrucat, sub actiunea acizilor, pigmentul antocianina inlocuieste leucoantocianina, cea care da culoarea galben pal a pulpei fructului. De asemenea, prin prelucrare, gustul astringent al gutuilor se atenueaza, lasand aroma placuta sa invadeze simturile.

Proaspete sau prelucrate, sunt considerate de nutritionistio sursa semnificativa de zaharuri simple, usor asimilabile, elemente minerale si vitamine. Continutul ridicat de substante pectice, concentrate mai ales in coaja, le confera un grad mare de gelificare.
In plus, pectina are un rol important in reducerea colesterolului, a riscului de boli grave cardiovasculare si in eliminarea din organism a substantelor toxice, in special a metalelor grele.

Valoarea nutritionala la 100g fruct

O cantitate de 100 de grame din gutuile pe care le mananci contin, potrivit studiilor efectuate, urmatoarele proprieteni nutritionale : carbohidrati – 15,3 g; fibre – 1,9 g; grrasimi – 0,10 g proteine – 0,4 g; apa – 83,8 g; vitamina A – 40 UI; vitamina B3 – 0,2 mg; vitamina B6 – 0,04 mg; vitamina B9 – 8 mg; vitamina C – 15,0 mg; calciu – 8 mg; fier – 0,7 mg; magneziu – 8 mg; fosfor -17 mg; potasiu – 197 mg; sodiu – 4 mg.

Mai mult decat atat, sunt sarace din punct de vedere caloric, continand, la cantitatea mentionata anterior, numai 57 kcal.

Medicamentul toamnei

Sursa: viverplanta.bright-work.co.uk

Pentru ca toamna s-a instalat deja, iar virozele respiratorii au inceput sa ne dea tarcoale, specialistii in fitoterapie recomanda consumul zilnic de gutui. Acestea nu doar ca ne feresc de raceli, dar previn anemia si stimuleaza pofta de mancare.
Gutuile consummate zilnic ne tin departe de inflamatiile gatului, destul de frecvente in sezonul rece, iar semintele macinate au un efect calmant extraordinar in caz de tuse si bronsita.
Au efect in stimularea sistemului imunitar, deoarece contin 37% din doza zilnica recomandata de vitamina C la 100 g de fruct.
In conditiile in care un singur fruct poate ajunge la 800 de grame, rezulta ca o gutuie pe zi acopera tot necesarul de vitamina C.

Tratament impotriva racelii

gutuile
Sursa: www.byegm.gov.tr

Capriciile toamnei aduc in prim plan doua dintre cele mai frecvente afectiuni specifice sezonului rece: gripa si raceala. Daca organismul este slabit, nu va rezista atacurilor virulente, existand posibilitatea de a contacta bolile de mai multe ori pe an.

Tocmai pentru a ne pazi de aceste pericole, natura ne-a pus la dispozitie gutuile, fructe aflate intre cele mai bogate in vitamine si minerale. Cu un continut ridicat de glucide, vitaminele A, B, C, calciu, potasiu, fosfor, magneziu si fier, ele intaresc sistemul imunitar si il ajuta sa lupte impotriva virozelor respiratorii.

Infuzia de coji si frunze de gutui, in combinatie cu mierea de albine, calmeaza tusea, inlatura raguseala si elibereaza caile respiratorii.
Pulpa rasa de la o gutuie, lasata la infuzat in apa fierbinte, este un excelent remediu in caz de angina, fie ca se bea, fie ca se foloseste pentru gargara.

Puternic antioxidant

Un studiu efectuat in Turcia a dezvaluit proprietati antioxidante uimitoare ascunse in pulpa deliciosului fruct. Rezultatele cercetarii au plasat gutuia in topul celor mai puternice arme in lupta cu radicalii liberi si implicit cu imbatranirea prematura. Si asta in conditiile in care cercetatorii de la Universitatea Ankara au descoperit ca doar rodiile bat gutuile in privinta nivelului de fenoli si flavonide din componenta.

Dieta si nutritie sanatoase

 

Asocierea tanin-pectina pe care o contine gutuile are actiune astringenta asupra mucoasei gastro-intestinale, motiv pentru care fructul este deosebit de eficient in tratarea diareei si dizenteriei. Datorita fibrelor din continut, gutuile asigura tranzitul intestinal, fiind astfel benefice si in caz de constipatie.

O singura feliuta poate sa taie greata, combate starile de voma si de salivatie abundenta. Mestecata incet, dupa masa, are capacitatea de a improspata respiratia, indepartand mirosul urat al gurii. Si, nu in ultimul rand, gutuile sunt recomandate in curele de slabire: fiind acide, intervin cu succes in neutralizarea grasimilor.

 

Facebook Comments
Comenteaza folosind FaceBook