Vitamina D- imunitate de la soare. De unde o procuram?

Vitamina D- imunitate de la soare. De unde o procuram?

Zilele tot mai calduroase de primvara prefateaza bucuria venirii anotimpului cald. Vara. cu totii ne bucuram de prezenta si farmecul soarelui si admiram natura verde, cu flori si pomi fructiferi ce dau roade nepretuite. Vitamina D este o componenta vitala a intregului nostru organism. Lumea medicala o recunoaste drept o substanta liposolubila pe care corpul o sintetizeaza singur, in proportie de 50-70%. Sinteza substantei are loc in celulele profunde ale pielii, sub actiunea directa a undelor solare.

Anotimpul cald este pentru noi o ocazie unica de a face cateva curi de soare si de a beneficia de incredibilele proprietati ale razelor solare. Fara a face exces, soarele contribuie la o mai buna sintetizare a vitaminei D.

Cum ne asiguram doza optima de vitamina D?

vitamina D
Sursa: healthbenefitsebest.blogspot.com

Pentru a ne asigura o doza importanta de vitamina D, medicii ne recomanda expunerea la soare pe o durata de 15-30 de minute zilnic. Excesul poate produce consecinte grave asupra epidermei, crescand riscul de cancer.

O sursa esentiala a acestei substantei este, evident, alimentatia, care asugura doua forme de vitamina: D3, denumita si colecalciferol, care provine din alimente de origine animala (peste, oua, lactate, ficat) si D2, denumita si ergocalciferol, ce provine din alimente de origine vegetala precum algele sau ciupercile.

National Institute for Health recomanda asigurarea unui aport adcvat de vitamina D din cele trei surse principale: expunerea la soare, alimentatia si suplimentele alimentare.

Beneficiile vitaminei D

vitamina D
Sursa: Wikimedia Commons

Studiile recente au demonstrat ca vitamina D are numeroase beneficii. Pe langa intarirea sistemului osos, aceasta contribuie la fortifierea sistemului neuromuscular si a sistemului imunitar, responsabil in lupta impotriva infectiilor si alergiilor.

In lipsa acesteia, celulele T nu pot reactiona intr-un mod eficient pentru a inlatura infectiile care ameninta organismul, potrivit cercetatorilor de la Universitatea din Copenhaga. In momentul in care celulele T sunt expuse agentilor patogeni, ele dispun de un mecanism de activare cunoscut ca receptor pentru vitamina. Prezenta acesteia in circuitul sanguin duce la „alarmarea” celulelor T, care detecteaza invadatorii, distrugandu-i si eliminand-ui din organism.

Care este doza zilnica recomandata de vitamina D?

vitamina D beneficii
Sursa: Botanical-online.com

Doza zilnica recomandata de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii este de 600 de UI pentru adultii cu varste de pana la 70 de ani si de 800 de UI, in cazul celor trecuti de aceasta varsta, potrivit csid.

In cazul sugarilor, medicii recomanda un aport zilnic de vitamina D de 400 UI, doza care ar trebui, teoretic, procurata, din laptele matern. Din pacate, acesta din urma nu contine o formula optima, de aceea specialistii indica proapetelor mamici si alte formule de lapte.

In cazul bebelusilor, doza standard de 400 UI nu trebuie depasita, avand in vedere sensibilitatea acestora. Dozele excesive sunt responsabile de aparitia unor simptome neplacute, precum greta, varsaturi, pierderea poftei de mancare, senzatia de sete exagerata ori dureri musculare.

Adolescentii au necoie de 400-600 UI de vitamina D zilnic. Aportul poate proveni atat dintr-o dieta echilibrata, cat si din diversele suplimente alimentare sub forma de comprimate masticabile.

La varsta acestora, medicii indica o dieta bazata pe un consum sporit de peste, in special somon, macrou, ton, sardine, galbenus de ou, ficat de vita, lactate, dar si alimente de origine vegetala, precum nucile, merele sau cerealele.

 

 

 

 

Facebook Comments
Comenteaza folosind FaceBook

Adauga comentariu